יום שישי, 16 בדצמבר 2011

אז איך בעצם נוצרת התמונה , ומה הגורמים העיקריים המשפיעים עליה

MosheE Photography - Moshe Eliyahu Blog

זוהי כתבה ראשונה בסדרה שתכליתה לתת לצלם המתחיל את הידע הבסיסי על עולם הצילום.

 

בכל המצלמות בעולם ישנו עיקרון של חשיפה, מה זה אומר? זה אומר שיש איזור רגיש לאור במצלמה ואנחנו חושפים אותו לאור לזמן מוגדר, האור שהספיק לפגוע בחיישן בזמן זה  הוא בעצם התמונה שלנו.

במצלמות הישנות אותו איזור רגיש לאור היה הנגטיב או הפילים, ובמצלמות הדיגיטליות החדשות זהו החיישן.

אחד היתרונות הגדולים של החיישן האלקטרוני הוא הקלות בה אפשר לשנות את רגישותו לאור, כלומר מה צריכה להיות עוצמת האור המינימלית שהחיישן עדיין יגיב לה.

בעידן האנלוגי ע"מ לשנות את הרגישות היה צריך להחליף את הפילים לערך  ASA  שונה, כך שאם היית רוצה לצלם באור יום שמש היית קונה פילם ASA  100  או 200  אוילו אם היית רוצה לצלם ביום מעונן או לקראת עב היית קונה פילם ASA 800. ובעולם הדיגיטלי לא משתמשים במונח ASA אלה במונח ISO  וניתן לשנות את הערך הזה בקלות.

אבל עד שהאור מגיע אל החיישן הוא עובר דרך כמה אלמנטים, ובראשם העדשה. העדשה יכולה להגדיל  את התמונה או להקטין אותה,בנוסף לעדשה ישנם אלמנטים היכולים לנוע ובכך לשנות את הפוקוס. אלמנט חשוב מאוד בכל עדשה הוא הצמצם שלה, במילים פשוטות הצמצם הוא חריר שיכול להיפתח ולהיסגר ובכך לשלוט על כמות האור שתחדור מבעד לעדשה.

וככה זה נראה:

Picture
Picture

 

 

בכתבה הבאה אסביר יותר על השפעת הצמצם על התמונה הסופית.

ממש צמוד לחיישן נמצא התריס(נקרא גם סגר), התריס הוא הוא האלמנט הדינמי בכל התהליך והוא זה שקובע כמה זמן החיישן יחשף, שהתריס נפתח מתחיל תהליך החשיפה ושהוא ניסגר מסתיים התהליך והתמונה כבר הושלמה הזמן הזה נקרא מהירות תריס או מהירות סגר.

אני אחדד את הנקודה שהצמצם נשאר סטטי ובגודל קבוע בזמן החשיפה ואילו התריס הוא דינאמי. ע"י שינוי הזמן שהתריס פתוח ניתן לקבוע כמה אור יכנס דרך העדשה אל החיישן.

אז רגע,,, יש לנו גם צמצם ששולט על כמות האור שנכנסת וגם תריס שעושה את אותה הפעולה ???

התשובה היא כן. אז מה ההבדל ?

בכתבות הבאות נראה איך כל אחד מהגורמים משפיע על איך תראה התמונה הסופית.

הגורם השלישי החשוב בתהליך הצילום הוא רגישות החיישן או רמת ה ISO.

ISO  נמוך זה אומר שהחיישן אינו רגיש מאוד וצריך יחסית כמות אור גדולה ע"מ "לצייר" את התמונה על החיישן, רמת ISO  גבוהה מעידה על רגישת גבוהה של חיישן דבר אשר מאפשר לצלם גם בתנאי תאורה חלשים כאשר גם אור חלש יכול "לצייר" על החיישן.

בכל תמונה שאנו מצלמים שלושת הערכים הנ"ל מהירות תריס, גודל צמצם, ורמת הרגישת ISO  אמורה להילקח בחשבון לפני שלוחצים על הכפתור.

הכרת התהליך הזה של מעבר האור דרך הצמצם מבעד לתריס ואל החיישן הוא הכרחי לשליטה בתמונה הסופית שאנו רוצים להגיע אליה.

אוקי אז מגיע אור אל החיישן וקיבלנו תמונה ? כן.  אבל איזה תמונה? חשוכה מידי בהירה מידי, צבעים עזים או דהויים?

 

כלומר החשיפה צריכה להיות במידה הנכונה, או יכנס יותר מידי אור התמונה תצא בהירה מידי ואף שרופה (לבן עד כדי שלא מבחינים בפרטים) או כהה מידי.

במצב אוטומטי המצלמה מחשבת את הערכים הנ"ל עבורנו אבל לפעמים המצלמה לא יודעת בדיוק לאיזה תוצאה אנחנו רוצים להגיע.

ועוד נרחיב על זה בהמשך.

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה